Vluchtstatistieken

Laatste logboek-update: donderdag 3 juli

M'n laatste vlucht was van Teuge, NL naar Teuge, NL op zaterdag 28 juni met de PH-ALW. De bloktijd was 00:20u.

9 november 2005 is een historische dag in de geschiedenis van de luchtvaart. Op die dag, om 16.55 uur, te Teuge, Gelderland, heb ik de motor van de PH-HVP gestart. Na een korte rit naar het begin van de startbaan schoof ik de gashendel helemaal naar voren, en na "heftig" accelereren kwamen alle drie de wielen los van de grond. Ik vloog!

Nou ja, eigenlijk had m'n instructeur de take-off gedaan en kreeg ik past kort daarna het stuur weer terug in handen, maar voor dramatisch effect heb ik dat in de intro nog even weggelaten. In ieder geval heb ik het hier over de eerste vlucht die ik in m'n logboek heb geschreven, en elke vlucht sindsdien staat er in. Als backup heb ik het boek ook gedigitaliseerd, en omdat er zó veel data in staat (datum van de vlucht, welk vliegtuig, met instructeur of solo of als copiloot, et cetera) is dat natuurlijk een schitterende bron voor... statistieken! <3

Deze pagina wordt automatisch gegenereerd, dus elke keer dat ik m'n logboek update zie je gelijk de actueelste informatie. De laatste vlucht die ik erin geschreven heb was op zaterdag 28 juni, 1212 dagen geleden dus. Ik blijf af en toe aan deze pagina werken om nieuwe tabelletjes en grafiekjes toe te voegen; de laatste keer dat ik eraan bezig was, was 1861 dagen geleden. En daarmee heb je gelijk al de eerste twee stats!

Algemeen

Sinds die 9 november 2005 heb ik in totaal 2628 vluchten in m'n logboek geschreven. Je zou zeggen dat ik dan ook 2628 landingen zou hebben gemaakt, maar het zijn er 2755; vooral tijdens m'n opleiding heb ik namelijk veel zogeheten touch and go's gemaakt, waarbij ik na het landen direct weer gas gaf en opsteeg om nóg een rondje te vliegen en zo snel weer de volgende landing te kunnen oefenen. Ook worden landingen die ik in de simulator maak niet bijgehouden. Van alle landingen waren er 592 's nachts (of in ieder geval in het donker).

De meeste landingen heb ik gemaakt in München (1081), Teuge (193) en Maastricht (145); dat komt doordat ik daar respectievelijk werk, het grootste deel van m'n opleiding heb gedaan en er af en toe voor m'n plezier nog vlieg. Een totaaloverzichtje:

Opleiding - types

Natuurlijk heb ik al een aantal verschillende toestellen gevlogen. Tijdens de opleiding ben ik begonnen op kleine, simpele, éénmotorige tweezittertjes zoals dus eerdergenoemde PH-HVP; dit was om specifiek te zijn een Cessna 150. Op de HVP en zes andere C150s heb ik de eerste 64 vluchten van in totaal 82:20u gedaan; da's best wat! Alle vluchten die ik hiermee heb gevlogen waren onder Visual Flight Rules oftewel VFR, wat betekent dat ik steeds navigeerde aan de hand van kaarten met daarop bijvoorbeeld de auto- en waterwegen van het gebied waar ik heen ging; zolang ik maar uitkeek voor ander verkeer en bijzonder luchtruim (zoals het gecontroleerde gebied rondom Schiphol) mocht ik gaan en staan waar ik wilde. Dat ging grotendeels ook zonder enig contact met de luchtverkeersleiding, dus dat is heel anders vliegen dan hoe ik het nu met werk doe!

Het tweede deel van de m'n opleiding heb ik voornamelijk op de Piper Arrow (kort PA28R) gevlogen, een wat "geavanceerder" vliegtuig dan de C150: deze heeft onder andere een intrekbaar landingsgestel, en het enige toestel dat ik van dit type heb gevlogen, de PH-SDN, was ook uitgerust met een hele batterij aan navigatieinstrumenten die het mogelijk maakten om onder het toeziend oog van de luchtverkeersleiding door de wolken en/of 's nachts te vliegen. Je bent dan onder Instrument Flight Rules oftewel IFR. Hoewel je dan nog wel requests kan doen aan de controller ben je simpel gezegd zijn (of haar!) slaaf; zegt hij dat je naar rechts moet dan ga je naar rechts, wil je dalen maar mag dat niet van hem dan blijf je op de hoogte waar je zit. De controllers zijn ervoor verantwoordelijk dat je op veilige afstand blijft van ander verkeer en netjes ingesorteerd wordt voor een landing of een take-off.

Tijdens de opleiding heb ik dus al IFR gevlogen, in totaal 67:35u verspreid over 54 vluchten. Daarvan waren er 20 op de PH-SDN, maar daarvoor eerst nog 9 (12:15u) op de PH-GEO en de PH-TGM; dat zijn Cessna 172's, vierzitsvarianten van de C150 die ook waren uitgerust met IFR-instrumenten opdat ze als "backup" konden worden gebruikt wanneer de Piper nog niet beschikbaar was (zoals bij ons dus het geval was). De rest ervan heb ik met tweemotorige toestellen gevlogen, namelijk de PH-SAA (16 @ 21:40u) en de PH-PRM (9 @ 12:30u) — beide Piper Seminoles of PA44's.

Genoeg geklets, ff een plaatje weer!

Het moge duidelijk zijn waarom het grootste deel wordt opgeslokt door de DH8D; die vlieg ik nu voor mijn werk. Maar ook het blok van de C172 is toch best groot. Dat komt doordat ik vooral in het jaar dat ik bezig was met solliciteren (2008) nog heel veel (totaal 104) rondvluchten heb gedaan bij Air Service Limburg. Tijdens mijn eerste jaar bij Augsburg Airways heb ik er zelfs nog eens 27 kunnen doen tijdens wat vrije dagen, maar in 2010 is de teller bij 7 blijven hangen. Nu in 2011 heb ik er nog geeneen — ik heb er te weinig tijd voor gehad nog :(

Opleiding - destinations

M'n vliegopleiding heb ik zoals gezegd voor het grootste deel in Teuge gedaan, vandaar dat dat veld in de landingen top 3 zit. Waarom München en Maastricht ook zo daarin staan heb ik al verklapt, maar misschien is het je opgevallen dat ik in Groningen toch ook flink veel landingen heb gemaakt. Dat komt doordat ik het IFR-gedeelte van de opleiding daar heb gedaan, en wel vanwege de simpele reden dat Groningen een zogeheten "gecontroleerd veld" is, d.w.z. er staat een toren met daarin een controller met wie je moet praten (dus doe je ervaring op met radiotelefonie) en er zijn mogelijkheden om puur op instrumenten te navigeren (dus om ook bij slecht weer met weinig zicht te kunnen landen).

Maar ik ben niet alleen in Teuge en Groningen geweest tijdens de opleiding! Ik heb veel trips naar andere vliegvelden gemaakt, en dat kan ik natuurlijk mooi op een kaart laten zien (hover over een label voor de naam van het vliegveld):

Hier zitten een paar bijzondere routes in. De eerste die natuurlijk opvalt is de uithaal naar Hamburg, Berlijn en Hannover; deze trip heb ik aan het eind van het VFR-gedeelte van de opleiding gedaan, toen ik samen met klasgenoot Yuri een grote reis mocht maken om wat uren te schrijven. Ook de route Teuge - Schiphol - Zestienhoven (Rotterdam) - Zeeland - Luik - Maastricht - Teuge heb ik in dat kader gevlogen. Verder heb ik nog wat andere vliegvelden in Duitsland aangedaan, alsook een hele rits kleine veldjes in Nederland. In totaal heb ik x verschillende velden aangedaan tijdens de opleiding.

Werk bij Augsburg Airways - destinations

Intussen werk ik al ruim tweeëneenhalf jaar bij Augsburg Airways; aan de zogeheten typerating aldaar, waarbij ik de Dash leerde vliegen en bekend werd gemaakt met hoe één en ander werkt in een "grote" luchtvaartmaatschappij, ben ik op 5 januari 2009 begonnen. M'n eerste vlucht was op 3 maart (na 44 uur in de simulator) — toen heb ik alleen landingen geoefend nog. De eerste lijnvluchten deed ik op 2 mei.

Laten we ook hier weer eens naar de bestemmingen kijken:

Het moge duidelijk zijn dat ik in München gestationeerd ben; zo goed als alle vluchten zijn van of naar de hoofdstad van Bayern. De langste routes zijn Londen in het westen en Cluj, Roemenië in het oosten (allebei hemelsbreed 909km, bloktijd ongeveer 02:00u). De kortste zijn die naar Memmingen (121km, daar heb ik alleen Landetraining gedaan), Nürnberg (137km, bloktijd gemiddeld 40 minuten), Linz (178km, gem. 45 min) en Stuttgart (192km, gem. 47 min). De gemiddelde bloktijd van al m'n vluchten bij Augsburg Airways is overigens 01:04u.

Noot: de bloktijd is de tijd tussen het verlaten van de parking stand op de luchthaven van vertrek tot het uitzetten van de motoren op de luchthaven van aankomst, dus inclusief de tijd die nodig is om naar en van de runway te taxiën.

Ook op deze kaart zijn een paar bijzondere lijntjes te vinden. Eentje die al snel opvalt is die van Stuttgart naar Nürnberg: toen we een keer door een technisch probleem wat vertraging hadden opgelopen in Stuttgart, hebben we besloten om direct naar Nürnberg te vliegen in plaats van eerst nog naar München opdat we dan in ieder geval op tijd vanuit Nürnberg konden vertrekken. Er is ook zo'n lijntje van Bern naar Basel (al zit deze verstopt achter de markers): vanwege slecht weer in eerstgenoemde zijn we uitgeweken naar laatstgenoemde. Dit was totnogtoe mijn enige diversion. Tenslotte is er ook nog de lijn Hannover - Brussel, dat we van begin 2010 tot begin 2011 hebben gevlogen in opdracht van Brussels Airlines.

gen