30 Days of Gaming – Day 21: Game with the best story

Deze hangt eigenlijk heel erg samen met Day 16: Game with the best cut scenes.

Daar noemde ik Mass Effect, Metal Gear, Assassin’s Creed en als laatste maar niet als minste ook nog Max Payne. Deze games hebben dus al met elkaar overeen dat ze allemaal erg goede cutscenes hebben, maar daar hoort natuurlijk ook bij dat ze elk een erg goed verhaal omvatten. De verhaallijnen zijn stuk voor stuk ook nog eens uitgesmeerd over meerdere games, dus dan kan je je wel voorstellen dat ze absoluut niet onderdoen voor een goed boek of een goede film.

Maar er zijn ook genoeg games die ondanks dat ze weinig of geen cutscenes hebben toch een sterk verhaal vertellen. Want zeg nou eerlijk: hoeveel vragen zijn er wel niet opgeworpen in ‘stille’ games als Portal, Half-Life en BioShock, en hoeveel zijn er daadwerkelijk beantwoord? Deze games barsten van de subtiele en minder subtiele hints, variërend van “The cake is a lie!”-leuzen achter opengebroken panelen in Portal tot het zien van de eerste Headcrabs achter glas in Half-Life tot het aantreffen van ronduit bloederige taferelen in BioShock. Voor het verhaal daarachter is geen cutscene nodig geweest: daar is alleen maar onze eigen fantasie aan te pas gekomen. En die vertelt misschien nog wel veel beter een verhaal dan welke cutscene dan ook.

The cake is a lie_____ (Portal) Headcrabs achter glas (Half-Life)Bloedig tafereel (BioShock)

Lees ook Day 21 van Daniëlle, Jeroen en Bas!