Het thema “vooroordelen” hou ik nog even aan :)
In mijn openingspost heb ik me nog keurig als “tweaker” geprofileerd, maar eigenlijk ben ik ook gewoon een nerd. Zo kon ik het niet laten om speciaal voor dit tweakblog een script in mekaar te draaien dat in de header een foto naar mijn keuze toont. En dan ben ik er nog trots op ook. Voor m’n laptop (zowat m’n dierbaarste bezit) heb ik toen ik nog maar net was verhuisd gelijk een UMTS/HSDPA stick met abo gekocht, waardoor ik nu in heel het land kan internetten. Dus op een random trip door de Alpen met de auto ben ik in Wallgau speciaal even gestopt om m’n mail te checken. Zit ik thuis dan staat zelden gewoon de radio aan, want veel liever zit ik on-the-fly een playlist op te stellen voor m’n Squeezebox, die via wifi muziek van m’n laptop, desktop of de met FreeNAS uitgeruste fit-pc trekt. Had ik het geld dan hing heel het appartement hier nu vol met dat soort gadgets.
Graag had ik nu een berg foto’s van een schitterend appartement ergens in de Alpen laten zien, maar omdat ik dit tweakblog niet teveel over mijzelf wil laten gaan doe ik dat niet. En oh ja, dat ik zo’n mooi appartement überhaupt niet heb is ook een reden :p. De komende tien jaar -en waarschijnlijk nog wel langer- zal een flink deel van mijn salaris gebruikt gaan worden om de lening die ik heb moeten afsluiten om m’n opleiding te bekostigen (de vliegscholen in Nederland zijn in feite privéscholen) terug te betalen. Dus de dag dat ik met mijn dikke cabrio de nieuwe Theo op ga pikken ligt nóg veel verder weg.
We zijn met dat vliegen zo’n beetje begonnen op z’n Janboerenfluitjes, maarreh tegenwoordig komt er nog een heel stuk wetenschap bij. Het handen- en voetenwerk, dat is zelfs bijzaak geworden. Zo heb je de wiskunde, je natuurkunde, je sterrenkunde, je aërodynamica, de economie, technische kennis vooral die verschillende vliegtuigtypes, en dan de meteorologie niet te vergeten, de weerberichtendienst.
Zo vertelde onze Captain vrijdag. En daarmee zit hij op zich niet ver van de realiteit, maar door gelijk wiskunde en natuurkunde te noemen laat hij het allemaal moeilijker lijken dan het is. Natuurlijk ben ik vaak gevraagd of dat nou niet moeilijk is “met al die knopjes” in de cockpit, en dan heb ik nog niet eens de vluchtvoorbereiding laten zien of verteld wat je van je toestel wordt geacht te weten, maar mijn antwoord is steevast “het is niet moeilijk, maar veel.” En eigenlijk had Kapitein KLM de verschillende vakken precies andersom moeten noemen: meteo is erg belangrijk en daarom een groot onderwerp, maar een beetje technisch wordt het pas met aërodynamica. Natuurkunde en wiskunde moet je in het voortgezet onderwijs hebben gedaan of anders met een cursus achteraf doen, maar tijdens de opleiding zelf heb je er al genoeg aan wanneer je het fenomeen “momenten” begrijpt en die kan optellen en aftrekken. Maar in de kern, en dat was voor mij héél belangrijk voor de motivatie, komt het allemaal op één ding terug: het vliegen!
Wel is dat handen- en voetenwerk inderdaad al tijden “bijzaak” in de grote luchtvaart. Taxiën, starten en landen gaat (in de toestellen die ik vlieg) nog “op het handje”, maar hoewel we in principe de hele vlucht zonder automatische piloot en zelfs zonder flight director mogen vliegen komt dat echt nog maar zelden voor. Maar ja, wat wil je ook? Eenmaal op kruishoogte hoeft het ding alleen maar recht gehouden te worden, en dan heb je wat beters te doen dan daarmee bezig te zijn :p. Waarmee dat dan is -en hoe het FD/AP systeem werkt- daar kom ik nog op terug.
Volgende keer eerst nog wat algemene beeldvorming: indeling van het luchtruim, het gebruik ervan en de vormen van navigatie. Tot gauw weer!