Even bijlezen

Yup, ik had nog een stukje overgeslagen tussen mijn laatste paar berichten dus laat ik nog even vertellen waar ik mij in de tussentijd mee bezig heb gehouden.

Het moge duidelijk zijn dat ik inmiddels klaar ben met de opleiding; op 11 januari had ik mijn ME-IR examen, met op 19 januari nog een gedeeltelijke her op de landingen. In de week daartussen wel al grondschool gevolgd voor de MCC, en op 20 januari volgde in Beek de eerste sessie op de nieuwe simulator aldaar. Zeven sessies over acht dagen later was ik klaar en had ik de opleiding dus afgerond!

DLR logoIk wist al een tijdje dat ik bij Lufthansa CityLine (CLH) wilde solliciteren, dus zo geschiedde. Mijn VWO diploma moest worden opgestuurd naar de Zentrale Anerkennungsstelle van de Bezirksregierung van Düsseldorf om het gelijk te laten stellen aan een Duits schooldiploma; dit werd uiteindelijk (zoals verwacht) het “fachgebundenen Hochschulreife”, en met dat papier in de hand mocht ik de sollicitatieprocedure in. Dat is een aardig beruchte reeks aan selectietests, waarbij elke fase met succes moet worden afgerond om door te mogen gaan naar de volgende. Het zijn er in totaal vier: eerst een dag achter de computer voor bijvoorbeeld hoofdreken-, behendigheids-, concentratie- en persoonlijkheidstests. Deze staat bekend als de DLR GU, en zoals ik al had mogen melden heb ik die “bestanden”. Volgende stap is een vlucht op de CRJ900-simulator in Berlijn, waar ik 14 en 15 juni heen ga. Gaat ook die goed (ik ben al voorzichtig aan het oefenen met de zo goed als identieke CRJ700 in Flight Simulator X) dan volgt, overigens na een flinke taalcursus om mijn Duits wat op te vijzelen, een wat uitgebreidere persoonlijkheidstest die voor het leeuwendeel bestaat uit groepsopdrachten met medekandidaten. Állerlaatste is dan nog een persoonlijk interview.

CRJ700 in Flight Simulator X
CRJ700 in Flight Simulator X

Meer volgt!