Tijd voor een update weer, want sinds een week of drie vlieg ik op de “twin”:
Ehh sorry:
Zie hier de PH-SAA op het platform op Groningen. Vaste lezers zullen zich afvragen waarom ik niet een foto heb van de PH-JBJ op Beek, want ik had toch verteld dat ik daarop zou vliegen? Nou, dat werd een “change of plans” dus. Op het laatste moment konden we tóch niet naar Beek, dus zijn we uitgeweken naar “good old” Groningen. Zonder JBJ, maar mét SAA en PRM.
Ik had Beek helemáál niet erg gevonden, maar ook op Groningen is het natuurlijk allesbehalve afzien. Inmiddels heb ik de eerste zeven lessen achter de rug: dat waren er eerst een paar om weer even in te komen, maar al gauw daarna kwam de eerste les met de zogeheten N-1 situatie, waarbij één van de twee motoren er (gesimuleerd) mee ophoudt. Er volgen dan een aantal stappen om eerst nog te proberen de “stervende” motor te redden, maar daarna al gauw om de “dode” motor veilig te stellen om op één motor terug te keren naar het veld, uit te wijken of nog door te vliegen naar de bestemming.
Maar naast al dat werk is er natuurlijk weer genoeg tijd geweest om van het uitzicht te genieten: de bewolking zat vaak érg laag (op een gegeven moment nog maar net hoog genoeg om weg te kunnen, en dat met ME minima van slechts 300 voet en 600 meter zicht) en het zat echt he-le-maal dicht, maar door een zogeheten subsidentie-inversielaag (een inversielaag ontstaan door de dalende lucht van een hogedrukgebied) was het boven de 3000 voet echt kraakhelder weer. Het leek dan soms net of we over een sneeuwlandschap vlogen:
Heel mooie uitzichten dit. En als we dan tóch met foto’s bezig zijn, laat ik afsluiten met een mooie selectie (mouse-over voor beschrijvingen):
