Update!

Ik moet echt opletten dat ik m’n weblogje beter ga bijhouden, want het is inmiddels half december en er is al weer zó ontzettend veel gebeurd sinds m’n vorige berichtje dat ik nu echt weer even een update moet geven.

Solo EHTE – EHMZ – EHSE – EHTE

Even naar Groningen (D03 & S04) was al super, maar met D05 & S06 zou het nóg beter worden: solo vanaf Teuge naar Midden Zeeland en via Seppe weer terug!

EHMZ Midden ZeelandHet was nog even afwachten of het überhaupt zou gaan lukken, want het weer zat voor D05 (waarbij ik het tripje eerst samen met instructeur Ron ging doen) al niet mee. Het leek er zelfs even op dat we maar naar Texel zouden gaan omdat het weer daar nét iets beter was… ook geen straf natuurlijk, maar ik wilde heel graag nog even stiekem een rondje boven Burgh-Haamstede doen, waar m’n neefjes wonen. Uiteindelijk was het precies een maand geleden dan tóch nog heerlijk zonnig buiten, dus we grepen direct onze kans en ‘s ochtends vroeg hingen we boven de grond. De route: EHTE – Vaassen – Barneveld – Ede (dat werd eigenlijk Veenendaal; we waren de weg éventjes kwijt) – Tiel – Geldermalsen – Geertruidenberg – Burg-Haamstede – (fly-by op 200 voet langs de Deltawerken) – EHMZ – EHSE en weer terug langs de heenroute vanaf Geertruidenberg.

Update: onderweg heb ik mijn PDA met PocketFMS laten registreren waar we vlogen, en deze gegevens heb ik na wat geklooi nu om weten te zetten naar .kmz formaat voor Google Earth! Download het bestand. Tip: laat de submap ‘commentaar’ afspelen Wink

Net voor take-off op SeppeEn toen kwam het wachten op goed weer. Toen het maar matig weer blééf heb ik tussendoor D07 en D08 (resp. airwork en navigatie) gedaan om toch nog wat vaart erin te houden, en pas een week na de D05 mocht ik gelukkig éindelijk solo naar MZ. En Frans óók!

Even dreigde het nog mis te gaan, want na de inspectie die Maintenance ‘s ochtendsvroeg al had gedaan bleek dat één van de remmen van ‘mijn’ kist, de HVP, geen druk meer had. Kon ik eindelijk weg, had ik geen kist! Het zou een uur duren om het gefixed te krijgen en die tijd had ik niet, maar gelukkig mocht ik de RUD van Bas van Oostrum even lenen; zij konden wél wachten op de HVP. Ik vind het nog steeds erg jammer dat ik de kist waarin ik per slot van rekening nog solo op ben gegaan nu niet mee kon nemen (ik had zelfs nog steeds lopen lobbyen bij Fulco), maar het had blijkbaar zo moeten zijn

Frans achter me op de terugwegMaar wát een vlucht was het. Natuurlijk super gaaf om samen met Frans, onze Zeeuwsche Mossel, samen te navigeren en onderweg wat te ouwehoeren op 123.45. Het weer was best aardig… totdat we even voorbij Tiel waren. Voor me niets dan onheilspellend donkere wolken, maar we moesten en zouden natuurlijk door. De geplande route kon ik al niet meer aanhouden, dus besloot ik om langs de buienlijn naar het zuiden te vliegen op zoek naar een gat om er doorheen te prikken. Frans koos een andere weg, dus die was ik even kwijt. Maar dat gat kwam er gelukkig! Een rondje boven Burgh-Haamstede zat er niet meer in, want ik zat inmiddels al bijna ter hoogte van Goes. Bovendien bleven er maar donkere wolken aandrijven, dus heb ik het toestel gauw neergezet om Midden Zeeland, waar Frans ook alweer spoedig opdook.

Na een flinke pauze in het veldrestaurantje, samen met familie en buurvrouw van Frans, was de lucht gelukkig weer aardig opgetrokken en konden we onze weg naar Seppe en Teuge veilig vervolgen. We kwamen véél te laat aan in Teuge, maar het mocht niet deren: wat een prachtige vlucht had ik gehad!

D09: Progress Check PPL Examen

Omdat D07 en D08 al achter de rug waren kon ik gelijk door naar D09, de laatste vlucht voor het PPL examen. Ik zat er even niet helemaal lekker in: grootste euvel was dat ik ergens in de buurt van Nijmegen de weg kwijt raakte (een hele kunst in zo’n dichtbebouwd gebied zou je zeggen), wat toch wel een ‘killer’ is op een examen. Dus mocht ik die later even opnieuw doen, en prompt liep alles perfect!

Nu zijn we inmiddels twee weken verder en tóch heb ik nog geen examen gedaan. Het zat namelijk niet mee: ik heb al twee afspraken gehad, maar voor beide heb ik moeten afzeggen. En achteraf bleek het weer ook nog eens steeds appeltaart te zijn, dus… het had blijkbaar zo moeten zijn.

Volgende week donderdag sta ik weer voor examen, dus dán hoop ik je te kunnen vertellen dat ook ík m’n wings in ontvangst heb mogen nemen!